Raha tekee onnelliseksi. Olisin maailman onnellisin ihminen, jos saisin paljon rahaa. Vähempikin riittäisi. Ihan mikä tahansa summa kelpaa. Mutta mitä enemmän sen parempi. Antaisin sullekin, joka sanot, ettei raha ole tärkeää ja sulle, joka sanot, ettei raha tuo onnea.

Kuvitelkaa, miltä tuntui tästä naisesta, joka huomasi tililleen pamahtaneen 88 miljoonaa. Ikävä puoli oli se, ettei hän pystynyt nostamaan tililtään edes sataa viittäkymppiä, joka oli hänen omaa rahaansa. Kyseessä siis oli jokin tietokonevirhe.

Lue lisää

http://www.14wfie.com/global/story.asp?s=12217866

Mutta se panee miettimään rahan olemusta. Oikeasti se on vain numeroita ja paperia. Jos olisit eksyneenä autiomaassa, kumpaa mieluummin haluaisit omistaa, rahaa vai vettä?

En kuitenkaan eksy mihinkään, sillä minulla ei ole rahaa matkustaa. En myöskään syö tai juo, ellei minulla ole rahaa. En elä, ellen osta. Raha ostaa minulle, sillä minulla ei ole kasvimaata, sikaa eikä kanaa. Eikä varaa hankkia laillista paikkaa omistaa niitä.

Omistaa, hankkia, maksaa, ostaa, varaa. Raha ratkaisee, kuka minä olen. Olen, mitä syön.