www.mtv3.fi/uutiset/it.shtml/2011/09/1399272/facebook-teki-ihmiskokeen-800-miljoonalla-kayttajalla

"Käyttäjät eivät kuitenkaan ole niitä asiakkaita, vaan he ovat se tuote, jota Facebook myy."

Ihmiskoe meni mynkään meikäläisen kohdalla, koska en edelleenkään aio lähettää FBookiin mitään kuvia omasta elämästäni. Nekin muutama, jotka siellä nyt ovat saattavat myös poistua äkkiä. En yleensäkään postita mihinkään selkeitä kuvia itsestäni tai perheestäni, tai paikoista, joista minut voisi tunnistaa. Naamakirjassa tosin olen oikealla nimelläni, eikä siellä olisikaan paljon järkeä olla jollain nikillä, koska kavereiden ja tuttujen kanssa siellä pyörin. Tosin minulla on kavereina täysin tuntemattomiakin, sillä jotkin pelit vaativat enemmän naapureita kuin elämä on meikäläiselle suonut. Suurin osa heistä kuitenkin budjaa fyysisesti rapakon takana, joten ei meistä ihan heti käsipäivää-tuttuja tulisikaan. Mutta raja tulee siihen kohtaan, että en tosiaan rakenna tilistäni mitään julkista leikekirjaa enkä tilitä tekemisiäni. Päivitän ennemmin täällä. Ensinnäkään en usko, että kukaan olisi kiinnostunut vauva-, rippi- tai ylppärikuvistani, ja omaa itseäni ja läheisiä varten ne löytyvät lipastosta. Enkä jaksa myöskään jotain lomakuvia naamakirjaan ladata. Ja suoraan sanoen, mua ei voisi vähempää muiden vastaavat otokset kiinnostaa, anteeksi vaan kamalasti. Kuvan julkaisulle täytyy löytyä aina jokin tähdellisempi syy: Se on esimerkiksi taiteellinen tai humoristinen. Tai eläin. Huomaan, ettei ehkä kannata ryhtyä tekemään katagorialistaa... hm. Ja muistaakos kaikki, että muiden lärvejä ei sitten julkaista ilman lupaa tai tulee syytteitä! Se, miksi oikeastaan olen edelleen FB:ssä ovat muutamat pelit, joihin olen koukussa. Ja voihan sitä käyttää myös propagandavälineenä. Lähetän linkkejä valitsemiini uutisiin tai lisään Status Shufflesta valikoidun päivityksen silloin tällöin. That's it.

Minulla ei ole tarvetta jakaa eikä jättää itsestäni kyberavaruuteen muita merkkejä kuin mitä jo tähän asti on putkahdellut mm. tämän blogin kautta. Onneksi olen niin perin tylsä tyyppi, että edes mainostajat eivät kiinnostu.